Dlaczego uczymy się mitologii? To pytanie nurtuje wielu uczniów, którzy po zetknięciu się z opisem wierzeń starożytnych Greków, zastanawiają się, dlaczego Polak musi znać tak precyzyjnie wszystkie opisane w nich historie. Nawet tłumaczenia nauczyciela zdają się być słabo przekonujące, gdyż stwierdzenie, iż są one podstawą kultury europejskiej, bywa dla nich nieco abstrakcyjne. Dopiero doświadczenie tego, jak głęboko sięgają korzenie naszej kultury, ile znajdujemy odwołań do motywów czy archetypów, jak chociażby prometeizm, samoistnie uwidacznia sens takiej nauki. Zaraz potem przychodzą lekcje frazeologii i inne tematy językowe, na których pojawiają się skojarzenia zaczerpnięte wprost z otaczającej nas rzeczywistości i okazuje się, że ścięgno Achillesa czy nazwa jednego z popularnych sklepów z biżuterią nie są niczym innym, jak nawiązaniem do mitologii.
Myślę, że się o tym nie tylko przekonali, ale też niezwykle zafascynowali się mitologią, wszyscy uczestnicy szkolnego konkursu. 21 maja chętni uczniowie klas IV – VIII naszej szkoły stanęli w szranki, by się zmierzyć z innymi pasjonatami i wykazać wiedzą mitologiczną. Byli oni podzieleni na dwie grupy wiekowe: klasy IV – VI – 22 osoby oraz klasy VII – VIII – 3 osoby. Każdy uczestnik miał za zadanie rozwiązać test wielokrotnego wyboru oraz krótkich zadań otwartych. Musiał się na nim wykazać wiedzą z najbardziej znanych mitów, np. o Dedalu i Ikarze, Syzyfie, Heraklesie czy narodzinach świata, ale też dobrze znać poszczególnych bogów i ich atrybuty. Nie zabrakło także zagadnień językowych, a w starszych klasach – kontekstów kulturowych. Mimo niełatwego testu, wielu uczniów sprostało nawet najtrudniejszym zadaniom.
28 maja miało miejsce ogłoszenie wyników konkursu. W grupie uczniów młodszych (klasy IV – VI) I miejsce zajęła Paulina Policha z kl. V a, II miejsce – Julita Witulewska vel Wróblewska z kl. VI, a III – Julia Gutowska z kl. V a. Zostało przyznane także jedno wyróżnienie uczennicy klasy VI – Weronice Krzyżewskiej. W drugiej grupie wiekowej I miejsce zajął Mikołaj Gryczkowski z kl. VIII, a II – Weronika Jankowska z kl. VII. Miejsca III nie przyznano. Wszyscy zwycięzcy otrzymali gratulacje, gromkie brawa oraz dyplomy i nagrody rzeczowe. Natomiast każdy z uczestników drobny upominek oraz słowa uznania.
Jak podkreślał dyrektor Andrzej Graczewski, była to pierwsza edycja bardzo ciekawego konkursu, który cieszył się dużą popularnością. Może w przyszłych latach, w podobnej formie, będzie kontynuowany, gdyż zawsze należy sięgać do źródeł naszej kultury. Poznawać swój rodowód.
Emilia Skowronek